Aktualności

Podając się za wnuczka, policjanta, funkcjonariusza CBŚ, pracowników wodociągów i innych instytucji - oszukują seniorów

Data publikacji 24.06.2015

Mimo nieustannych ostrzeżeń nadal starsze osoby stają się ofiarami oszustów, działających metodą na tzw." wnuczka". Oszuści bez najmniejszych skrupułów wykorzystując podeszły wiek lub łatwowierność seniorów okradają ich z oszczędności całego życia.

Coraz częściej sprawcy podają się za policjantów CBŚ lub funkcjonariuszy zajmujących się rozpracowywaniem oszustów. W ostatnim czasie przestępcy odwiedzający seniorów podają się za pracowników  wodociągów, hydraulików, czy też przedstawicieli ZUS.

Zachodniopomorscy policjanci systematycznie zatrzymują osoby trudniące się tym  przestępczym procederem.  Jednak oszuści szybko znajdują kolejnych swoich naśladowców.
Sprawcy wyłudzą od seniorów od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych . Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce starszych osób,  które nie potrafią odmówić pomocy innym.

Ostatnie przypadki oszustw dotyczą powrotu  sprawców do starej metody na tzw. " wnuczka". Takie sytuacje miały miejsce w Szczecinie.


* Do 90 - letniej seniorki zadzwoniła kobieta podająca się za wnuczkę   z prośbą o  kwotę 15.000 zł  potrzebnych w sprawie załatwienia wypadku drogowego. Rozmówczyni przekonywała straszą kobietę, że spowodowała wypadek drogowy i potrzebuje pomocy. Po pieniądze w jej imieniu zgłosi się osoba podająca się za  prokuratora, która  zajmuje się tą sprawą. 90 - letni mieszkanka Szczecina przekazała oszustom kwotę 13.000 zł.


* W innym przypadku do Szczecinianki zadzwoniła kobieta podająca się za jej synową z prośbą o pożyczenie pieniędzy, które musi pilnie zwrócić do banku. Kobieta przekazała 13.000 zł. nieznanemu jej młodemu mężczyźnie, który zgłosił się  po odbiór  gotówki.


* W powiecie wałeckim do 76 - latka zadzwonił mężczyzna podający się za funkcjonariusza CBŚ z prośbą o udzielenie pomocy organom ścigania i nakłonił seniora do wypłaty i przekazania oszustom 46.000 zł. Oszust tłumaczył  mężczyźnie, że dzięki tym pieniądzom  będzie można zatrzymać prawdziwych przestępców, którzy oszukują starsze osoby metodą na tzw. " wnuczka"


Przypominamy,  że przestępcy działają według podobnego schematu: najpierw poszkodowani odbierają telefon od rzekomego wnuczka lub innego członka rodziny z prośbą o pożyczenie pieniędzy. Oszuści zawsze dzwonią na numer telefonu stacjonarnego, najczęściej znalezionego  przypadkowo w książce telefonicznej. Po zakończonej rozmowie dzwoni osoba podająca się za policjanta CBŚ lub policjanta operacyjnego, który informuje, że prowadzona jest właśnie  akcja przeciwko oszustom. "Policjant" prosi starsze osoby o pomoc w ich ujęciu.


Jeżeli pokrzywdzone osoby nie miały pieniędzy w domu, były namawiane do pójścia do banku i wzięcia kredytu. Wypłacona przez seniorów gotówka  wg relacji rozmówcy miałaby być  przekazana  oszustom, którzy  niedługo po tym będą  zatrzymani. Oczywiście żadnych zatrzymań nie ma a kontakt z "policją" natychmiast się urywa, natomiast starsza osoba traci swoje oszczędności.

W rzeczywistości dzwoniący nie mają nic wspólnego z Policją  są przestępcami, których celem jest wzbogacenie się kosztem  ludzkiej krzywdy.
Inną metodą  oszustów, którą stosują  jest podawanie się za pracowników wodociągów lub innych instytucji. Osoby te pod pretekstem usunięcia usterki lub sprawdzenia liczników itp. wchodzą do mieszkania a następnie wykorzystując chwilę nieuwagi  przeszukują mieszkanie. Następnie zabierają nie tylko gotówkę znajdującą się w pomieszczeniach  ale również wartościowe przedmioty min. biżuterię, zbiory kolekcjonerskie czy też inne pamiątki, które mogą spieniężyć.

Policja po raz kolejny przypomina:


·    zawsze kierujmy się zasadą " ograniczonego zaufania",
·    w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprośmy o osobisty kontakt z osobą podającą się za naszego krewnego,
·    skontaktujmy się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji , która miała być powodem pożyczki,
·    pamiętajmy, aby zawsze o swoich podejrzeniach powiadomić Policję,
·    ostrzegajmy seniorów  i mówmy im, co należy robić w takich sytuacjach,
·    zaś przy próbie podszywania się pod funkcjonariuszy -  natychmiast należy skontaktować się  z najbliższą jednostką Policji,
·    pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może  też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę.


* zawsze upewnijmy się, że w prawidłowy sposób rozłączyliśmy rozmowę z naszym rzekomym krewnym, który potrzebuje pomocy. Dopiero jak będziemy pewni, że rozmowa jest całkowicie zakończona a w słuchawce słychać  poprawny  sygnał rozłączenia ( najlepiej odczekać  jeszcze dla bezpieczeństwa 2- 3 minuty) i dopiero wtedy  można wybrać kolejny numer np. na Policję.


* w przypadku osoby  pukającej do naszych drzwi  i podającej się za pracownika różnych instytucji  zanim go wpuścimy, potwierdźmy to - dzwoniąc np. do tej instytucji lub prosząc o okazanie odpowiedniego dokumentu,


* pamiętajmy , że w przypadku, gdy mamy  jakiekolwiek podejrzenia, że " fachowiec"  nie jest tym za kogo się podaje możemy również umówić się z nim na inny termin, zapewniając sobie w tym okresie obecność w naszym domu jeszcze kogoś innego z członków rodziny lub znajomych,

Powrót na górę strony