Nie stań się towarem i nie daj się sprzedać
Jak podaje ONZ handel ludźmi - dziećmi i kobietami zmuszanymi do prostytucji oraz pracownikami zmuszanymi do niewolniczej pracy - jest dzisiaj najbardziej dochodowym przestępstwem w Europie. Zyski z niego wynoszą rocznie 2,5 mld euro, a liczba jego ofiar rośnie o 50 proc. rocznie.
Jak podają organizacje społeczne zajmujące się tym problemem, kobiety sprzedawane są często za kwotę 1500 złotych. Gangi handlujące ludźmi są bardzo hermetyczne i trudne do rozpracowania. Ofiary boją się mówić o swojej tragedii a wyplątanie się z mafijnej układanki często bywa niemożliwe. Dlatego trudno jest określić rzeczywistą skalę tego zjawiska.
W Polsce w ubiegłym roku zaginęło 15 076 osób, część z nich mogła stać się ofiarą handlu ludźmi.
Jak widać w dzisiejszym świecie istnieje swoista forma niewolnictwa. Dlaczego postanowiliśmy się tym zająć?
Jak podają wyniki prowadzonych badań przez TNS OBOP „Badanie społecznej świadomości zagrożeń związanych z handlem ludźmi i podejmowaniem pracy za granicą „ w dniach 18-21 lutego 2010 roku, w ramach projektu Ambasady Brytyjskiej w Polsce, Polacy coraz częściej widzą realne zagrożenie wynikające z tego rodzaju przestępczości. Nie jest to już wymysł scenarzystów filmowych i państw bardziej rozwiniętych.
Mimo tego że problem może dotyczyć każdego, bez względu na płeć czy wiek, najbardziej kojarzymy przestępstwo handlu ludźmi z przymusową prostytucją i wywożeniem kobiet do domów publicznych.
Badanie przeprowadzone zostało na losowej, reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w wieku 15 i więcej lat, techniką wywiadów bezpośrednich w domu respondentów.
Chcąc zwrócić uwagę na ten ważny problem społeczny i przeciwdziałać zachowaniom ryzykownym, Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie wzorem lat ubiegłych kontynuuje akcję informacyjną ostrzegającą przed zjawiskiem handlu ludźmi.
Głównym celem jest uczulenie mieszkańców i turystów odwiedzających nasz region na problem jakim jest szeroko rozumiany handel ludźmi. To realne zagrożenie zwiększa się w związku z trwającym sezonem wakacyjnym.
Organizatorem kampanii jest Komenda Wojewódzka Policji w Szczecinie oraz Urząd Marszałkowski województwa zachodniopomorskiego. Głównym adresatem kampanii są młodzi ludzie w wieku 15-25 lat.
Kampania będzie trwała w okresie wakacyjnym a jej głównymi nośnikami będą plakaty informacyjne, ekspozycja zewnętrzna na bilbordach, citylightach oraz diapazonach. Te ostatnie w ilości 22 nośników będą widoczne w Szczecinie oraz w kilku miejscowościach nadmorskich takich jak Dziwnów, Unieście, Mielno i Międzyzdroje.
Wyprodukowano 3 000 plakatów które trafią do dyskotek, klubów, oraz innych miejsc, w których potencjalnie odpoczywają młodzi ludzie w okresie wakacyjnym. W miarę naszych możliwości zostaną wyeksponowane na placach miejskich, deptakach, kąpieliskach, plażach, w kinach, urzędach, biurach pracy, pośrednictwa pracy, oraz biurach podróży .
Kampanię tworzą trzy plakaty, stosowane zamiennie:
- Plakat ” Świeży Towar”
- Plakat „ Nie bądź towarem i nie daj się sprzedać”
- Plakat „A miałaś być kelnerką…”
Plakaty w swoim przekazie pokazują ten aspekt handlu ludźmi, który jak pokazują badania najczęściej kojarzy się szerokiemu odbiorcy z tym zagrożeniem. Zniewolone kobiety, potraktowane jak przedmiot, przedmiot transakcji finansowej. Ten wizerunek ma działać na wyobraźnie odbiorcy i pokazać tą szczególnie ciężka i dramatyczną sytuację, w której może znaleźć się osoba pochopnie podejmująca decyzję o wyjeździe zagranicznym.
Plakaty oraz informację o prowadzonych działaniach w wersji elektronicznej z graficzną formą elementów kampanii w celu dalszego wykorzystania służbowego, przekazano wszystkim jednostkom miejskim i powiatowym Policji naszego województwa. Organizatorzy zwrócili się również z prośbą o umieszczenie nośników w środkach komunikacji miejskiej oraz na elektronicznych nośnikach zewnętrznych.
Więcej informacji na temat prowadzonej kampanii można uzyskać u kom. Marzeny Maćkowiak- Pluta w Wydziale Komunikacji Społecznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie tel. służb 091 82-15-208.