Warto wiedzieć

Warto wiedzieć: System eCall

 

System eCall jest ogólnoeuropejskim systemem szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, który jest uregulowany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE. System eCall obowiązuje nie tylko we wszystkich państwach unijnych, ale również w Islandii, Norwegii oraz Szwajcarii

Od 1 kwietnia 2018 r. nowo produkowane samochody muszą posiadać system eCall, który służy do szybkiego powiadamiania służb ratunkowych o zaistniałym wypadku drogowym. Głównym celem powstania tego systemu jest zmniejszenie liczby ofiar w wypadkach drogowych dzięki skróceniu czasu powiadomienia i dojazdu służb na miejsce zdarzeń drogowych.

Obowiązek wyposażenia samochodu w system eCall dotyczy pojazdów z kategorii M1 (pojazdy osobowe mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) oraz N1 (samochody dostawcze o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 tony).

          Jeśli samochód ulegnie wypadkowi, system eCall  samodzielnie wezwie służby ratunkowe na miejsce (można również samodzielnie aktywować urządzenie). ECall nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 (dzięki własnej karcie SIM), a kierowca lub pasażerowie będą mogli podać najbardziej potrzebne informacje dla operatora centrum powiadamiana ratunkowego. W sytuacji gdy takie alarmowe połączenie nie zostanie przez nas odebrane, system eCall samodzielnie wysyła informacje o zaistniałym zdarzeniu takie jak m. in: nasze położenie (na podstawie GPS), kierunek jazdy w jakim poruszał się pojazd, czas zdarzenia, aktywację poduszek powietrznych, liczbę pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa, numer identyfikacyjny naszego pojazdu.

          Jeśli jesteśmy świadkami poważnego wypadku lub sytuacji kryzysowej na drodze możemy użyć przycisku alarmowego zainstalowanego w naszym pojeździe.

          Według dostępnych badań automatyczny system eCall skraca czas reakcji służb ratunkowych o około 40% w miastach i 50% na obszarze niezabudowanym. Szybciej udzielona pomoc oznacza mniej ofiar i osób z trwałym kalectwem. Dodatkowym atutem jest przekazywanie nie tylko szybkiej ale również konkretnej informacji o szczegółach zdarzenia drogowego dla służb, co w przypadku uczestników wypadku, którzy często są mocno zdenerwowani nie jest takie oczywiste.

Co istotne od 1 listopada 2022 r. diagności na stacjach kontroli pojazdów mają obowiązek sprawdzenia systemu eCall na naszym pojeździe (jeśli jest wymagany).

 

 

kom. Mateusz Mićko

WRD KWP Szczecin

Link do informacji na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:

https://archiwum.mswia.gov.pl/pl/aktualnosci/17112,Numer-alarmowy-112-jest-przygotowany-do-obslugi-zgloszen-z-systemu-eCall.html

Powrót na górę strony