Warto wiedzieć

Warto wiedzieć: Sprawdź i Zadbaj o swój pojazd – stan techniczny

 

             Odpowiedni stan techniczny naszego pojazdu ma kluczowe znaczenie dla zachowania prawidłowych właściwości jezdnych. Nawet nie posiadając specjalistycznej wiedzy w tym zakresie jesteśmy w stanie dokonać sprawdzenia poszczególnych elementów pojazdu. Niesprawność techniczna może mieć bezpośredni wpływ na powstanie wypadku drogowego lub sytuacji kryzysowej na drodze.

               Dla zobrazowania tego zagadnienia, przedstawiamy dane statystyczne zdarzeń drogowych z powodu niesprawności technicznej pojazdu na terenie woj. zachodniopomorskiego w latach 2019 – 2021. Policja odnotowała 11 wypadków drogowych w których 3 osoby zginęły i 9 osób zostało rannych. Dodatkowo doszło do 87 kolizji drogowych.

                Podstawowe elementy do samodzielnego sprawdzenia w pojeździe:

POKRYWA KOMORY SILNIKA I BAGAŻNIKA

Pod pokrywą komory silnika sprawdzamy poziom płynów: chłodniczego, hamulcowego, do spryskiwacza oraz poziom oleju silnikowego i stan techniczny akumulatora. Następnie w bagażniku sprawdzamy niezbędne wyposażenie w postaci: gaśnicy, trójkąta ostrzegawczego oraz apteczki pierwszej pomocy przedmedycznej (warto ją posiadać).

SZYBY POJAZDU

    Szyby powinny być czyste i przejrzyste, bez uszkodzeń i pęknięć. Wycieraczki powinny być czyste, równomiernie przylegać do szyby pojazdu, zbierać całą szerokością powierzchni (nie pozostawiać smug) oraz nie powinny trzeć i piszczeć, gumowa część nie powinna odrywać się od stelaża, powinna być gładka, bez wygięć i nierówności.

OGUMIENIE KÓŁ POJAZDU
               Analizując stan ogumienia pojazdu, należy sprawdzić:
–  ciśnienie w oponach w sposób organoleptyczny;
–  występowanie jednakowej rzeźby i budowy bieżnika opony na tej samej osi;
–  wysokość bieżnika opony – określoną parametrem TWI (wskaźnik zużycia opony, znajdujący się                 
    na zewnętrznej jej części – minimalna grubość bieżnika powinna sięgać przynajmniej 1,6 mm).

OGLĘDZINY INNYCH UKŁADÓW
              Analizując ich stan, należy sprawdzić: płyny eksploatacyjne pod kątem ewentualnych wycieków; szczelność połączeń występujących w układach: hamulcowym, chłodzenia i wspomagania (o ich sprawności świadczyć będzie brak wycieków); działanie wskaźników oraz lampek kontrolnych – po uruchomieniu silnika powinny zgasnąć kontrolki koloru czerwonego oraz żółtego.

SPRAWDZENIE OŚWIETLENIA ZEWNĘTRZNEGO POJAZDU
              Reflektory przednie oraz lampy tylne powinny być czyste i nieuszkodzone. Z przodu należy sprawdzić światła pozycyjne, mijania, drogowe, do jazdy dziennej, przeciwmgłowe przednie, awaryjne i kierunkowskazy. Natomiast z tyłu pojazdu światła pozycyjne, przeciwmgłowe tylne, kierunkowskazy, światło cofania,  światło hamowania „stop”, światła oświetlające tablicę rejestracyjną, światła odblaskowe i awaryjne.

SPRAWDZENIA UKŁADU KIEROWNICZEGO

Sprawdzić, czy nie występują zacięta w układzie wspomagania polegające na uruchomieniu silnika i powolnym skręcaniu maksymalnie kołem kierownicy w prawo i w lewo do ogranicznika.

SPRAWDZENIE UKŁADU HAMULCOWEGO

               Sprawdzić poprzez wciśnięcie pedału hamulca roboczego przy nieruchomym samochodzie i unieruchomionym silniku, w połowie skoku pedału powinien być wyczuwalny twardy opór.

USTAWIENIE FOTELA

           Kierowca powinien móc wcisnąć do końca pedał sprzęgu i poczuć wyraźny opór; lewa noga przy wciśniętym sprzęgle powinna być lekko ugięta w stawie kolanowym. W samochodzie ze skrzynią automatyczną prawą nogą wciskamy hamulec tak, aby noga był lekko ugięta i nie uciskała przedniej części fotela.

               Odległość między głową kierowcy a dachem pojazdu nie powinna być mniejsza niż 10 cm; oparcie fotela kierowcy powinno być ustawione w przybliżeniu pod kątem 90 stopni; plecy oparte są o fotel, po wyprostowaniu dłoni dolną ich częścią dotykamy szczytu kierownicy i po opuszczeniu dłoni na godzinę dziewiątą i trzecią ręce powinny być ugięte w łokciu. Kierownica powinna znajdować się na wysokości klatki piersiowej tak aby nie przysłaniała deski rozdzielczej i pola widzenia kierowcy.

USTAWIENIE ZAGŁÓWKA

               Górna połowa zagłówka powinna dotykać potylicy, plecy przylegać do oparcia, im bardziej wyprostowane tym lepiej (ogranicza to ryzyko obrażeń kręgosłupa).

USTAWIENIE LUSTEREK

               Lusterko wsteczne: powinniśmy widzieć całą tylną szybę pojazdu i obszar poza pojazdem.

               Lusterka boczne: Ustawiamy w sposób, który pozwoli nam na obserwację obydwu boków pojazdu oraz jak największej przestrzeni znajdującej się poza pojazdem oraz w jego okolicach.

PASY BEZPIECZEŃSTWA

            Sprawdzamy jak działa klamra i zamek pasa, czy gwałtowne szarpnięcie blokuje pas, czy brak zacięć oraz jakichkolwiek uszkodzeń w ciągłości materiału. Pas powinien przechodzić przez środek ramienia, nie może obcierać szyi, nie powinien się zsuwać, napięcie pasa powinno być prawidłowe. W części biodrowej pas powinien przylegać ściśle do miednicy osoby kierującej pojazdem.

PODSUMOWANIE

          Należy podkreślić, iż sprawny technicznie i odpowiednio wyposażony samochód pozawala kierującemu skoncentrować się na obserwacji drogi, zmniejsza jego zmęczenie oraz nie powoduje rozkojarzenia, a także pozwala szybko i skutecznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową.

           Wszystko to ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i może uratować nam życie.

 

 

kom. Mateusz Mićko, WRD KWP Szczecin

Źródło: A.K, M.K., „Kwartalnik Policyjny”, nr 2/2022, CSP Legionowo.

Powrót na górę strony