Holowanie wzajemne pojazdów
Podczas poruszania się po drogach może dojść do awarii naszego pojazdu, która uniemożliwi nam dalszą jazdę. Przepisy ruchu drogowego po spełnieniu kilku warunków, pozwalają nam na holowanie naszego pojazdu przez inny pojazd.
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo własne na drodze to jest nasz priorytet, który powinien zawsze stać na pierwszym miejscu. Szczególne znaczenie ma to na autostradach i drogach ekspresowych, na których pojazd stojący na pasie awaryjnym zwiększa ryzyko powstania wypadku drogowego z uwagi na duże prędkości pojazdów poruszających się po jezdni. Dla naszego bezpieczeństwa opuśćmy pojazd i oczekujmy na pomoc za drogowymi barierami ochronnymi.
Jak prawidłowo oznakować pojazd stojący na drodze!
W przypadku awarii naszego pojazdu jesteśmy zobowiązani do odpowiedniego oznakowania miejsca naszego postoju.
1) Na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku, poprzez włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne oraz umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca naszego postoju.
2) Na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości, poprzez umieszczenie w odległości 30 – 50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych, w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć swiatła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione, poprzez włącznie świateł awaryjnych i umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
Jednak, gdy zdecydujemy się holowanie to pamiętajmy o kilku zasadach!
Kierujący może holować pojazd silnikowy, tj. pojazd wyposażony w silnik z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego, tylko pod warunkiem, że:
1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem,
2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności,
3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim,
4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie,
5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy,
7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Zasady używania świateł zewnętrznych pojazdu można znaleźć pod adresem: https://zachodniopomorska.policja.gov.pl/sz/aktualnosci/ruch-drogowy/warto-wiedziec/54663,Warto-wiedziec-swiatla-zewnetrzne-pojazdu.html
Czego nie wolno robić podczas holowania!
Zabrania się holowania:
1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia, np. gdy holujemy na połączeniu sztywnym,
2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,
3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,
4) pojazdem z przyczepą (naczepą),
5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie zasad holowania!
W przypadku niezastosowania się do powyższych zasad, możemy zostać ukarani mandatem karnym w określonej wysokości w zależności od popełnionego wykroczenia:
-
holowanie pojazdu, w którym znajduje się kierujący niemający wymaganych uprawnień
do kierowania tym pojazdem - 250 zł, -
holowanie pojazdu na połączeniu sztywnym, jeżeli nie jest sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy, albo na połączeniu giętkim, jeżeli nie są sprawne dwa układy hamulcowe - 250 zł,
-
holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach - 250 zł,
-
holowanie pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony - 250 zł,
-
holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego - 250 zł,
-
holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) - 250 zł,
-
niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania - 100 zł,
-
nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym - 150 zł,
-
brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego - 150 zł,
-
niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym - 100 zł,
-
niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania - 50 zł.
W przypadku stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym podczas holowania policjant może skierować wobec nas wniosek o ukaranie do Sądu, który może nałożyć grzywnę w wysokości do 30 000 zł.
nadkom. Mateusz Mićko
WRD KWP w Szczecinie